fot. Łukasz Wójcik / UM RadomElektryczny Solaris należący do MPK
Radom ogłosił przetarg na dziesięć nowych autobusów elektrycznych z dużym zasięgiem, długą gwarancją i nowoczesnym wyposażeniem. To kolejny krok miasta, które już dziś dysponuje jedną z największych flot elektrobusów w Polsce. Wymagania są wysokie: pojazdy muszą przejechać co najmniej 300 km na jednym ładowaniu i być gotowe do codziennej, intensywnej pracy.
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji właśnie ogłosił nowy przetarg – na dostawę dziesięciu elektryków klasy MAXI wraz z ładowarkami i pakietem szkoleń dla kierowców oraz zaplecza technicznego. Całość będzie finansowana z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Przewidziano również prawo opcji na dodatkowe dwa pojazdy i dwie ładowarki.
Tabor przyszłości: duży zasięg, długa gwarancja i komfort na pokładzie
Zamówienie obejmuje autobusy o długości 12 metrów, z napędem elektrycznym i zasięgiem gwarantowanym na co najmniej 300 kilometrów – bez względu na temperaturę, obciążenie czy warunki ruchu miejskiego. To warunek nie tylko wymagań technicznych, ale i realnej codziennej eksploatacji – pojazdy będą obsługiwały linie takie jak 10, 14, 15, 16 czy 21, gdzie dzienne przebiegi często zbliżają się do górnych limitów.
Zamawiane autobusy muszą być nowoczesne nie tylko z nazwy. Minimalna pojemność baterii to 480 kWh, a ich trwałość – co najmniej 15 lat z zachowaniem 80% pojemności. Silnik centralny o mocy min. 160 kW ma umożliwiać rekuperację energii i sprawne poruszanie się po mieście. Pojazdy będą niskopodłogowe na całej długości, z układem drzwi 2-2-2 i funkcją „przyklęku”. Minimalna liczba miejsc to 75 (w tym 25 siedzących, 12 dostępnych z poziomu niskiej podłogi), a wnętrze ma być dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, wózkami dziecięcymi i bagażem.
Na pokładzie nie zabraknie klimatyzacji, nagrzewnic, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, portów USB typu A i C, rejestratorów wideo z kamerami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz systemów antykolizyjnych i kontroli stylu jazdy kierowcy. Autobusy będą też zintegrowane z systemem informacji pasażerskiej R&G Plus, a zewnętrzne głośniki i wyświetlacze będą dostosowane m.in. do potrzeb osób niedowidzących. Zasilanie – przez mobilne ładowarki plug-in o mocy min. 120 kW, które również są częścią zamówienia.
Co ważne, cały system ma być gotowy do działania niezależnie od pory roku. Wszystkie komponenty muszą funkcjonować sprawnie w zakresie temperatur od -30°C do +45°C, a warunkiem odbioru końcowego będzie przejazd testowy w realnych warunkach.
Termin, gwarancje i warunki gry
Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy – pierwsze pięć pojazdów ma być gotowych miesiąc wcześniej. Miasto oczekuje gwarancji całopojazdowej przez minimum 3 lata, a w przypadku akumulatorów – 15 lat. Gwarancja obejmie też m.in. ramę (10 lat), lakier (5 lat), napęd (5 lat lub 400 tys. km), klimatyzację, monitoring i ładowarki. W razie poważniejszych awarii przewidziano obowiązek zapewnienia pojazdów zastępczych lub kary umowne.
W postępowaniu mogą wystartować jedynie firmy, które mają doświadczenie w dostawach co najmniej 10 autobusów elektrycznych i 10 ładowarek zajezdniowych w ostatnich 5 latach. Potrzebna jest też zdolność finansowa na poziomie 13 mln zł. Na przygotowanie ofert wykonawcy mają czas do 2 września.
Nowe autobusy będą kolejnym krokiem w elektryfikacji radomskiego taboru. MPK już teraz wykorzystuje flotę pojazdów marki Solaris i MAN – zasilanych energią elektryczną lub gazem CNG. Wkrótce mają dołączyć kolejne, a mieszkańcy mogą nawet wybierać dla nich imiona. Radom – choć nie największy – szybko staje się jednym z liderów zielonego transportu publicznego w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.