Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km
fot. Łukasz Wójcik / UM RadomElektryczny Solaris należący do MPK
Radom ogłosił przetarg na dziesięć nowych autobusów elektrycznych z dużym zasięgiem, długą gwarancją i nowoczesnym wyposażeniem. To kolejny krok miasta, które już dziś dysponuje jedną z największych flot elektrobusów w Polsce. Wymagania są wysokie: pojazdy muszą przejechać co najmniej 300 km na jednym ładowaniu i być gotowe do codziennej, intensywnej pracy.

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji właśnie ogłosił nowy przetarg – na dostawę dziesięciu elektryków klasy MAXI wraz z ładowarkami i pakietem szkoleń dla kierowców oraz zaplecza technicznego. Całość będzie finansowana z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Przewidziano również prawo opcji na dodatkowe dwa pojazdy i dwie ładowarki.

Tabor przyszłości: duży zasięg, długa gwarancja i komfort na pokładzie

Zamówienie obejmuje autobusy o długości 12 metrów, z napędem elektrycznym i zasięgiem gwarantowanym na co najmniej 300 kilometrów – bez względu na temperaturę, obciążenie czy warunki ruchu miejskiego. To warunek nie tylko wymagań technicznych, ale i realnej codziennej eksploatacji – pojazdy będą obsługiwały linie takie jak 10, 14, 15, 16 czy 21, gdzie dzienne przebiegi często zbliżają się do górnych limitów.

Zamawiane autobusy muszą być nowoczesne nie tylko z nazwy. Minimalna pojemność baterii to 480 kWh, a ich trwałość – co najmniej 15 lat z zachowaniem 80% pojemności. Silnik centralny o mocy min. 160 kW ma umożliwiać rekuperację energii i sprawne poruszanie się po mieście. Pojazdy będą niskopodłogowe na całej długości, z układem drzwi 2-2-2 i funkcją „przyklęku”. Minimalna liczba miejsc to 75 (w tym 25 siedzących, 12 dostępnych z poziomu niskiej podłogi), a wnętrze ma być dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, wózkami dziecięcymi i bagażem.

Na pokładzie nie zabraknie klimatyzacji, nagrzewnic, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, portów USB typu A i C, rejestratorów wideo z kamerami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz systemów antykolizyjnych i kontroli stylu jazdy kierowcy. Autobusy będą też zintegrowane z systemem informacji pasażerskiej R&G Plus, a zewnętrzne głośniki i wyświetlacze będą dostosowane m.in. do potrzeb osób niedowidzących. Zasilanie – przez mobilne ładowarki plug-in o mocy min. 120 kW, które również są częścią zamówienia.

Co ważne, cały system ma być gotowy do działania niezależnie od pory roku. Wszystkie komponenty muszą funkcjonować sprawnie w zakresie temperatur od -30°C do +45°C, a warunkiem odbioru końcowego będzie przejazd testowy w realnych warunkach.

Termin, gwarancje i warunki gry

Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy – pierwsze pięć pojazdów ma być gotowych miesiąc wcześniej.
Miasto oczekuje gwarancji całopojazdowej przez minimum 3 lata, a w przypadku akumulatorów – 15 lat. Gwarancja obejmie też m.in. ramę (10 lat), lakier (5 lat), napęd (5 lat lub 400 tys. km), klimatyzację, monitoring i ładowarki. W razie poważniejszych awarii przewidziano obowiązek zapewnienia pojazdów zastępczych lub kary umowne.

W postępowaniu mogą wystartować jedynie firmy, które mają doświadczenie w dostawach co najmniej 10 autobusów elektrycznych i 10 ładowarek zajezdniowych w ostatnich 5 latach. Potrzebna jest też zdolność finansowa na poziomie 13 mln zł. Na przygotowanie ofert wykonawcy mają czas do 2 września.

Nowe autobusy będą kolejnym krokiem w elektryfikacji radomskiego taboru. MPK już teraz wykorzystuje flotę pojazdów marki Solaris i MAN – zasilanych energią elektryczną lub gazem CNG. Wkrótce mają dołączyć kolejne, a mieszkańcy mogą nawet wybierać dla nich imiona. Radom – choć nie największy – szybko staje się jednym z liderów zielonego transportu publicznego w Polsce.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2025

Zobacz również:

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij